1. Bu site çerez kullanmaktadır. Siteyi kullanmaya devam etmeniz halinde çerez kullanımı ile ilgili site koşullarını kabul etmiş sayılırsınız. Daha Fazlasını Öğren.
  2. Forum İllegal Uyarısı Forum kuralları gereği forumda video ve illagal paylaşım yapmak yasaktır.Program Arşivimizde ise kısıtlanmış sürüm yada dağıtımı serbest olan (trial - freeware) yazılımlar yayınlayınız..Aksi takdirde mesajlarınız silinecektir..

C++ Programlamaya Giriş

Konusu 'Genel PC Konuları' forumundadır ve guclusat tarafından 29 Ocak 2012 başlatılmıştır.

  1. guclusat
    Offline

    guclusat Tanınmış Üye Süper Moderatör

    Katılım:
    14 Haziran 2009
    Mesajlar:
    9.754
    Ödül Puanları:
    48
    İstenen bir programı widows tabanlı yapmak için visual C++ ihtiyaç vardır.Ayrıca C++ bir windows iskeleti yaratmak için yaklaşık 80-90 satırlı bir kod gerekir.Bu da programlamanın zorluklarını belirtir.O yüzden başlarken C++ compiler bularak işe başlayacaz bu compiler ları bir yerden indirerek notepad a yazmış olduğumuz C++ dilindeki bir programı çalıştırabiliriz.Şimdi kısaca ilk yazacağımız programdan başlayalım;

    // my first program in C++

    #include "<"iostream">"
    using namespace std;

    int main ()
    {
    cout << "Hello World!";
    return 0;
    }

    yukarıdaki bir programı bir complier ile çalıştırdığınızda çıkacak sonuç;

    Hello World!

    olucaktır.Şimdi burada ne yazdık onu incelyelelim;

    // ile başlıyan kısım bizim herhangi bir comment yazmamızı sağlar.Yani bizim belirtmek istediğimiz bir cümle.Programı etkilemez sadece not için. # ile başlayan ise bizim declare dediğimiz olaydır.Yani bir fonksiyonun belirteci include burada bize kütüphaneyi oluştur anlamındadır. int main() kısmı bize fonksiyonu oluşturması için verilen komuttur.() içindeki yere herhangi bir sayı girdiğimizde o fonksiyonun kaç byte lık değer olacağını açıklar.Eğer boş bırakırsak bilgisayar fonksiyonun bytenın otomatik sayar.İnt main fonksiyonu şudur;

    int main() { cout << "Hello World!"; return 0;}

    bu fonkisyon gördüğünüz gibi yadığımız kodlar bu şekilde olabilirdi.Kısaca seçim size kalmış.Her komut satırından sonra ; işareti konulur konulmazsa complier zaten bize hangi satırda hata var ise uyaracaktır.

    Herhangi bir compiler arıyorsanız http://www.uydudoktoru.com/threads/17664-Dev-C-Download?p=27864#post27864 adresinden indirebilirsiniz.Adı Dev c++compiler çok kullanışlı bir compiler dır.Windows tabanlı bir programa bile çevirebilir.Şu an beta olduğu için free olarak indirebilirsiniz.

    Şimdi gelelim değişkenlerimize bir çok değişkenimiz mevcut sıra ile yazalım bunlar;

    Name Description Size* Range*
    char Character or small integer. 1byte signed: -128 to 127
    unsigned: 0 to 255
    int Integer. 1word signed: -2147483648 to 2147483647
    unsigned: 0 to 4294967295
    short int
    short Short Integer. 2bytes signed: -32768 to 32767
    unsigned: 0 to 65535
    long int
    long Long integer. 4bytes signed: -2147483648 to 2147483647
    unsigned: 0 to 4294967295
    bool Boolean value. It can take one of two values: true or false. 1byte true or false
    float Floating point number. 4bytes 3.4e +/- 38 (7 digits)
    double Double precision floating point number. 8bytes 1.7e +/- 308 (15 digits)
    long double Long double precision floating point number. 8bytes 1.7e +/- 308 (15 digits)
    wchar_t Wide character. 2bytes 1 wide character

    Bu şekilde incelenir.Şimdi bu değişkenleri nasıl kullanacaz program öreneğimizde görelim;

    #include "<"iostream">"
    using namespace std;

    int main ()
    {
    int a=5;

    int b(2);

    int result;


    a = a + 3;
    result = a - b;
    cout <<>return 0;
    }

    Görmüş olduğumuz fonksiyonda çıkan sonuç;

    6 olur

    burada a,b ve result ı integer olarak belirttik.Çünkü değerleri rakam kısa olarak int yazdık.

    oluşturduğumuz verilere birkaç şekilde girebiliriz.Örnek olarak a = 5; ya da a(5); gibi

    ikiside aynı şeydir...

    Gördüğünüz programlarda her zaman başında namespace using std; adlı bir giriş belirtiyoruz.Bunun nedeni her girdiğimiz isim değeri için std kullanmamak için aşağıdaki örneği incelersek;

    #include "<"iostream">"

    int main()
    {
    std::cout << "Merhaba Dünya!" <<>

    şimdi gelelim #include den farklı olarak

    #include "<"string">" komutumuza bu ne işe yarar?

    #include "<"string">" girdisi bize bir değişkenin harf olduğunu belirtmek için kullanılır.Aksi taktirde program çalışmaz.Bir değişken harf olduğunda bunu da yanında belirtmek zorundayız.Aşağıyı inceleyelim;

    #include "<"iostream">"
    #include "<"string">"
    using namespace std;

    int main ()
    {
    string mystring = "This is a string";
    cout <<>return 0;
    }

    Programı çalıştırdığımızda This is my string

    şeklinde çıkacaktır.

    Bir de şunu inceleyin;

    #include "<"iostream">"
    #include "<"string">"
    using namespace std;

    int main ()
    {
    string mystring;
    mystring = "This is the initial string content";
    cout << mystring =" "This is a different string content";
    cout <<>return 0;
    }

    şimdi burada ek olarak yine her zaman ki gibi string değerlerini belirtil cout<<>

    sonunda bir endl şeklinde bir kod ekledik bu ne işe yarar?

    Bu programı çalıştırdığınızda şu çıkacaktır;

    This is the initial string content
    This is a different string content

    gördüğünüz gibi ilk yazdığımız değer üstte endl dedi ve hemen altına mystring e verdiğimiz ikinci değer çıktı endl komutu bu işe yarar alt alta yazılması için geçerlidir.

    CONSTANTLAR

    Literal Constantlar

    a = 5

    görmüş olduğumuz kod bir literal constanttır.Literal Constantlar Literal Integer Numaraları içinde bölünüp, Floating-Point Numaralleri, Characters, Strings and Boolean Değerli şeklinde incelenir.

    Integer Numeralleri

    1776
    707
    -273

    İnteger numarelleri yukarıda gördüğümüz gibi belirlenir." işareti ile gösterilmezler.

    Ayrıca diğer integer numarelleri içerisinde octal(8) ve hexadecimal(16) sayı sistemleri şeklinde debelirtilebilir.

    75 // decimal
    0113 // octal
    0x4b // hexadecimal



    Yukarıda gördüğümüz tüm değerler 75 e eşittir.Hepsini bu şekilde de belirtebiliriz.

    Floating Point Numaraları

    3.14159 // 3.14159
    6.02e23 // 6.02 x 1023
    1.6e-19 // 1.6 x 10-19
    3.0 // 3.0

    Float Point Numaraları bize bir sayıların exponensiyelleri şeklinde girmemizi de sağlar.Yüksek değerler için kullanılarbilir.Int değerlerinden daha yüksektir.(Variables Tablosunu inceleyiniz.)

    Programda belirtilen rakamların yanına belirli başlı harfler koyarak onların hangi variable içinde olduğunu da belirtebiliriz;

    3.14159L // long double
    6.02e23f // float

    Long double floattan genişletilerek yapılmış bir variabledir en kapsamlısıdır.Fakat bazı matematiksel işlemleri içermez.

    Character Ve String Literalleri

    Bu literaller içinde sayı bulunmayan literallerdirÖrnek;

    'z'
    'p'
    "Hello world"
    "How do you do?"

    Bunun gibi veriler character ve string literalleridir.(Tırnak işaretleri arasındaki farkın nedeni çoklu karakterlerde girilen veri " şeklinde belirtilir eğer sadece bir harften ibaret ise ' şeklinde belirtilir.)

    Ayrıca bazı tek harfler c++ kodları içerisinde özel anlamları vardır;

    \n newline
    \r carriage return
    \t tab
    \v vertical tab
    \b backspace
    \f form feed (page feed)
    \a alert (beep)
    \' single quote (')
    \" double quote (")
    \? question mark (?)
    \\ backslash (\)

    Bu komutlar hem bize daha kolaylık sağlar hemde bazı döngülerde bizi işin içinden çıkartan komutlar bunlar olucaktır.

    Ör;

    '\n'
    '\t'
    "Left \t Right"
    "one\ntwo\nthree"

    Bu şekil kullanabiliriz.

    Boolean Literalleri

    Bu literaller iki tiptir; True ve False.Bu literali kullanırken bool komutunu kullanırız.
    Defined Constantları (#define)

    Defined Constantları bize bir değerin hangi iteralde olduğu önemli değil programda bulunan tüm fonksiyonlar aynı değer sahip olduğunu belirtmek için kullanılır.Küçük bir örnek;

    #include "<"iostream">"
    using namespace std;

    #define PI 3.14159
    #define NEWLINE '\n';

    int main ()
    {
    double r=5.0; // çap

    double circle;

    circle = 2 * PI * r;
    cout <<>return 0;
    }
    Bu komutta bir değeri sabit kılmış olduk ve bir komutu da ismini değitirerek '\n' NEWLINE şeklinde betimledik.
    Declared Constantlar (const)

    Bu constantlar(sabitler) bize ayrıca iterallerini belirtebilmek için yazılır ve fonksiyonun içinde kullanılabilir.

    const int pathwidth = 100;
    const char tabulator = '\t';
    const zipcode = 12440;

    Çalışma define constantları ile aynıdır.

    Yazan:Buğra Çuhadaroğlu
     

Sayfayı Paylaş