Speakers

uydudoktoru

Tanınmış Üye
Yönetici
Yönetici
Speakers
Upravená reproduktorová soustava Monolog.
Instructions for making this speakes was published in [1]. Used speakers were avilable in Czech republic

speakers-fin.jpg

Obr. 1.Hotové reprobedny
Fig. 1. Finished speakers

Před přibližně 20 lety jsem začal stavět reproduktorové soustavy. Kamarád mi vyrobil z laťovky bedny, a já jsem koupil z nějakého důvodu jen basové reproduktory. Pak bylo třeba někam umístit dětskou postýlku, a na velké reprobedny nějak nezbylo v panelákovém bytě místo. Rozdělané bedny jsem tedy uložil na chatě a vrátil jsem se k nim až letos na jaře... Prvním záludným problémem bylo zjistit, jaké reprobedny jsem to tehdy vlastně začal stavět, měl jsem jen skelet a reproduktory ARN 6614. Propátral jsem databáze a vyhledal všechny články v časopisech Amatérské Radio z osmdesátých a devedesátých let, věnující se stavbě reprobeden. Žádný článek popisující reprobednu s podobnými rozměry jsem ale nenašel. Začal jsem procházet diskuzní fóra na internetu a nakonec se dopátral - jedná se o reproduktorové soustavy Monolog popsané v článku "Jak posloucháme?" (kdo to pak má najít), od pánů Straňáka a Jejkala [1].

Původní výškový reproduktor ARV 3604 dnes už k sehnání není, navíc podle názorů v diskuzích nebyl ani příliš kvalitní. Náhrad k dispozici moc není, reproduktor musí být vhodný pro dvoupásmové reprobedny, tj. musí mít kmitočtové pásmo od 1 500 Hz. Všechny v Dexonu prodávané výškové reproduktory mají ale impedanci 8 ohmů. Nakonec padla volba na cenově dostupné reproduktory IRT 80/10/01,8, které se hodily do před lety připravených otvorů. Středobasový reproduktor ARN 6614 je OK, má však impedanci 4 ohmy. Reproduktor ARN 6614 vyráběl TVM acoustic z Valašského Meziříčí a dodnes ho možná ještě seženete. Nové basové reproduktory se mi kupovat nechtělo, rozměry (objem) bedny jsou závislé na basovém reproduktoru a při jeho výměně by se mohly změnit akustické vlastnosti, tlumení reproduktoru, zhoršit kmitočtový rozsah nebo naopak objevit převýšení na dolním konci pásma. Reproduktory jsem tedy použil ty staré. Náhradou by mohl být 8WOOFER/P-V2, úpravě výhybky se pak nevyhnete a možná bude třeba trochu zmenšit objem bedny.

Reproduktor ARN 6614 má charakteristickou citlivost 87 dB a musí být z kvůli zatlumení připojen v podstatě přímo k zesilovači - samozřejmě přes tlumivku ve výhybce. Citlivost výškových reproduktorů je obvykle vyšší, na citlivost basového reproduktoru je ji třeba dorovnat rezistory ve výhybce. Reproduktor IRT má charakteristickou citlivost 91 dB. Použiju-li ho současně se 4ohmovým basovým reproduktorem, dodá vzhledem k dvojnásobné impedanci jen poloviční výkon, tedy jako by měl citlivost o 3 dB menší, čili 88 dB - téměř stejnou jako basový reproduktor. To by mohlo vyjít. Teď bylo potřeba doladit výhybku. Osadil jsem bednu reproduktory a jejich vývody vyvedl kabely mimo bednu, abych při pokusech s výhybkou nemusel bednu pořád rozebírat. V pvním nástřelu jsem použil originální zapojení výhybky z AR, součástky pro basový reproduktor jsem pochopitelně přepočítal na 4 ohmy - cívku a rezistor na poloviční hodnotu, kondenzátory na dvojnásobek kapacity. Samozřejmě to moc dobře nehrálo, kmitočtová charakteristika reproduktoru IRT se od ARV dost liší právě v oblasti dělicího kmitočtu výhybky. Následovalo dlouhé období úprav zapojení a následně poslechových zkoušek. Nakonec opravdu nebylo třeba zmenšovat citlivost výškového reproduktoru sériovým rezistorem, korekční člen R1C1 a tlumení rezistorem byly nutné. Celková impedance reprobedny v závislosti na kmitočtu je dost divoká, žádnému ze zkoušených zesilovačů to však nevadilo. Zkoušel jsem ji korigovat, moc to nešlo a nemělo to žádný vliv. Simulace ukázaly, že jakákoli reprobedna s výhybkou musí mít impedanci silně závislou na kmitočtu.

Protože výsledek nakonec předčil očekávání, rozhodl jsem se úpravu reproduktorových soustav publikovat. Odpustím si žvásty obvyklé v hifistických časopisech ("holograficky přesné podání basů", "přirozená plasticita a objem" apod.), uvedu jen, že zvuk je neutrální, a že to hraje docela pěkně, i když v bedně není celé stádo reproduktorů.

Součástky a materiál
Typ Kde?
SP1 ARN 6614 http://www.tvm-valmez.cz/index.php?id=80&catit=57&catg=1
(8WOOFER/P-V2 http://www.dexon.cz/katalog/reprodu...ory/8woofer-p-v2-reproduktor-basovy-hifi.html)
SP2 IRT 80/10/01,8 http://www.dexon.cz/katalog/reprodu...0-01-8-kalotovy-vyskovy-reproduktor-hifi.html
C1 22 µF bipolar http://www.gme.cz/ceab-22u-100-35v-ftc-atbi-12x30-p123-320
C2 10 µF, fóliový/film koupeno na radioamatérské burze
C3 4,7 µF, fóliový/film http://www.gme.cz/cfac4-7m-p121-681
L1 1,3 mH http://www.reproobchod.cz/13mh-drat-125mm-vzduchova-civka-p278 (odpor vinutí asi 0,4 ohmu)
L2 1 mH http://cz.farnell.com/murata-power-solutions/1410516c/inductor-1-0mh-1-6a/dp/1077027
nebo http://www.reproobchod.cz/10mh-drat-085mm-vzduchova-civka-p178
(proud cívkou 460 mA při vstupním napětí 15 V a kmitočtu 2,4 kHz)
R1 4,7 ohm/5 W http://www.gme.cz/rr-w5-4-7r-p114-031
R2 33 ohm/10 W http://www.gme.cz/rr-w10-33r-p114-195
tlumicí rouno 1 m (na obě bedny) http://www.dexon.cz/katalog/konstrukcni-material/textilie/tlumici-rouno-2m.html
terminal http://www.gme.cz/reproterminal-se-2-svorkami-prumer-74mm-p834-087
těsnicí páska 2 m (na obě bedny) http://www.dexon.cz/katalog/konstrukcni-material/textilie/tesneni-pod-reproduktory.html
kabel 2x 1,5 mm2 2 m (na obě bedny) http://www.gme.cz/rg-repro-2x1-5-p650-106 propojení terminál - výhybka a výhybka - basový reproduktor
kabel 2x 1 mm2 1 m (na obě bedny) http://www.gme.cz/rg-repro-2x1-p650-105 propojení výhybka - výškový reproduktor
dřevotříska nebo lépe laťovka, vruty, modelářské plastové vruty, lepidlo, barva ...


speakers-monolog.gif

Obr. 2. Originální reprosoustava Monolog
Fig. 2. Original speakers Monolog

speakers-cross.gif

Obr. 3. Nová výhybka
Fig. 3. New crossover

speakers-crossing.jpg

Obr. 4. Testování výhybky
Fig. 4. Crossover testing

speakers-cross-foto.jpg

Obr. 5. Osazené desky výhybky
Fig. 5. Crossover boards

speakers-paint.jpg

Obr. 6. Finální lakování. Červenohnědá základní barva se nám tak zalíbila, že jsem podobnou (matný Eternal) použil i pro finální úpravu
Fig. 6. Painted boxes
 
Geri
Yukarı