12v Motorsiklet Aküsü için Şarj Devresi (YARDIM)

bilgin. 055

Moderator
Motorsiklet akü lerini sorunsuz bir şekilde doldura bileceğim güzel bir devre arıyorum. Forum da ve başka mecralarda baktım; ya ben çalıştıramadım yada devrede sıkıntı var bilmiyorum. Çok karışık olmayan orta seviye de bir devre arıyorum. Ne555 ile yapılmış devre de olur. Önerilerinizi ve yardımlarınızı bekliyorum. Teşekkürler.
 
Web sitemizde 555 ile yapılan versiyonları mevcut olup çalışma mantığını anlamak gerekmektedir. Akü genelde test ederken dolu oluyor bu devrenin stabil çalıştığını anlamamızı engelliyor.
 

Otomatik şarj cihazının şeması​

100214_html_m7f230601.png
Ama her şey o kadar basit değil. Akü belirli bir akım ve belirli bir voltaj ile şarj edilmelidir ve maksimum değerlerin üzerine çıkmaması çok arzu edilir.

Çıkış voltajı VR 1 tarafından stabilize edilir. Çıkış akımını da sınırlamamız gerekir. Pil aşırı boşaldığında, şarj akımına karşı iç direnci oldukça küçüktür ve maksimum voltajı uygularsanız, şarj akımı yalnızca nominal değeri değil, aynı zamanda izin verilen maksimum sınırı da aşabilir. Bu nedenle, şarj akımı da "yukarıdan" sınırlandırılmalıdır. Nasıl yapılır? Tabii ki, stresi azaltmanız gerekiyor. Stabilizatörümüz kontrol edilir ve çıkış voltajı dirençler üzerindeki bir bölücü tarafından düzenlenir. Aynı zamanda, bölücü R 7'nin üst kolunda 1,25 V'luk sabit bir referans voltajımız var (Hatırladınız mı?LM 317 veya LM 1086, parametre VREF .) ve özellikle "yerde" durduğu için alt omuzla "çalışmamız" bizim için daha doğal olacaktır.

Bu nedenle, çıkış voltajını azaltmak için bölücünün alt kolundaki voltajı düşürmemiz veya daha basit bir şekilde direncini azaltmamız gerekir. Bu tam olarak transistör VT 1'in yaptığı şeydir ve aküden sonra negatif devrede bulunan şönt R 12'deki voltajı ölçerek akımı ölçüyoruz . R 12'deki voltaj 0,6 V'u (doğrudan baz yayıcı bağlantısının voltajı) geçer geçmez, transistör açılmaya başlar ve bölücünün alt kolunu R 8- R'ye şöntler.9. Stabilizatör, şarj devresindeki akımın belirtilenden daha yüksek olmamasını garanti eden çıkışta belirli bir denge voltajı sağlanana kadar çıkış voltajını azaltır. Maksimum şarj akımı, Imax = 0,6 / R 12 formülü ile sınırlandırılmıştır. Bu, bu tür cihazlarda yaygın olarak kullanılan bir tekniktir. Akü şarj olurken şarj akımına karşı iç direnci artar, üzerindeki voltaj aşılamayacak maksimuma ulaşana kadar artar. Mevcut stabilizasyon modundan gelen bellek, transistör tarafından şöntleme yapılmadan normal modda VR 1 sağlayan voltaj stabilizasyon moduna geçer. Şarj akımı düşer... düşer... pil tamamen şarj olana kadar. Ama sırada ne var? Şarj modu optimal olarak kabul edilir - 0,1 akımla 10-14 saat


C (burada C, Ah cinsinden pil kapasitesidir). Ya kapatmayı unutursak? Ve pil tamamen boşalmamışsa, ancak sadece biraz boşalmışsa? Ancak hafızaya "otomatik" dememiz boşuna değil! Mühürlü kurşun piller, ithal bir şekilde "buffer" veya bekleme adı verilen bir moda sahiptir. Bu modda pil neredeyse sonsuza kadar dayanabilir. 12 voltluk piller için tampon voltajı genellikle 13,3-13,6 v aralığındadır . Bu, AZU'muzun tampon moduna geçmesi ve voltajı daha da düşürmesi gerektiği anlamına gelir. Bunu aynı şekilde yapıyoruz - voltaj bölücüyü veya daha doğrusu sadece bir kısmını şöntleyecek başka bir transistör ekliyoruz. Bu sadece VT 2. Karşılaştırıcıdan gelen sinyale göre

U 1. Bir transistör, R 9 direncini şöntler ve dengeleyici, çıkış voltajını istenen voltaja düşürür. Şimdi bu karşılaştırıcılara geçelim. Şönt R 11- R 12'deki voltajı (akımı ölçün) R 2- R 4 tarafından ayarlanan referans voltajlarla karşılaştırırlar . Alt karşılaştırıcı U 1. B, R 4 tarafından ayarlanan yeterince küçük bir voltaj tarafından tetiklenir ve pilden geçen minimum akım hakkında LED 3 üzerinden sinyal verir . LED 3'ün yanması, akünün bağlı olduğuna dair bir sinyal olarak algılanabilir. En İyi Karşılaştırıcı

U 1. A, daha yüksek bir voltaj (ve şarj akımı) tarafından tetiklenir ve LED 2 üzerinden aktif şarjın devam ettiğini bildirir. Şarj akımı belli bir seviyeye düştüğünde komparatör kapanır, LED söner, transistör VT 2'nin tabanına yüksek seviye uygulanır, transistör açılır ve şarj cihazı tampon şarj moduna geçer.
 
Geri
Yukarı